Saturday, September 5, 2009

LUKISAN 'HIDUP'






Aku telah membaca sebuah artikal di harian metro online pada 5/09/2009 dalam ruangan variasi. Sebuah artikel yang diberi tajuk "Lukisan 'Hidup' ". Sememangnya Lukisan tersebut telah menarik perhatian umum di London baru-baru ini. Lukisan tersebut dihasilkan dalam bentuk tiga dimensi(3D). Penonton yang melihatnya seakan tidak percaya dan merasakan subjek dalam lukisan tersebut adalah yang sebenar.










Ini semua adalah angkara Kurt Wenner - pelukis jalanan yang mengeksploitasi seni catan tiga dimensi (3D). Nama Wenner bukanlah aneh sebagai pelukis bertaraf dunia yang berjaya menghasilkan lukisan realistik. Melalui kepakarannya mengeksploitasi sudut perspektif orang ramai dan teknik 3D, imej yang dilakarnya memang sering memukau audiens. Jika dilihat dari satu sisi, tiada yang istimewa pada buah tangan Wenner, tetapi dengan kedudukan tepat, lakaran itu tidak ubah seperti kejadian sebenar.



Selain daripada karya Wenner, pelukis kelahiran Ann Arbor di Michigan itu adalah dewa purba berenang dalam kolam di tepi jalan di Lucernes, Switzerland, selain sejumlah aksi lain di Bettona, Itali.



SERBA SEDIKIT TENTANG WENNER


Wenner mula melukis pada 1982 di Rome, Itali.Katanya, dia mendapat ilham daripada ukiran purba zaman pembaharuan Yunani.



Dia menggunakan teknik anamorphism - sejenis kaedah yang biasanya digunakan pelukis bagi menunjukkan perbezaan ketinggian dalam karya mereka.Bagi Wenner, kaedah itu dimanipulasi bagi mencipta ilusi terhadap kedalaman sesuatu imej di permukaan rata.Sebelum ini, Wenner pernah bertugas di Agensi Angkasa Lepas Kebangsaan (Nasa) dan bertanggungjawab mereka ilustrasi untuk projek akan datang badan itu.







Perlahan-lahan, dia mempelbagaikan lukisan dengan memanipulasi sudut pandangan.Antara hasil terpenting Wenner adalah lukisan untuk memperingati lawatan Pope John Paul II ke bandar raya Mantua, Itali.Selama 27 tahun, Wenner mengembara ke seluruh dunia hasil kepakarannya menghasilkan lukisan 3D itu. Setakat ini lukisan Wenner mendapat tempat di 30 negara.










No comments:

Post a Comment